Monday, October 17, 2011

blackberry vs iphone

 


kat sini saje nak cerita kat korang perbezaan antara iphone dengan blackberry.
sebab aku pon tengah mencari ape perbezaan 2 gadget yang diminati ramai.
and aku dah pon jumpe 10 perbezaan antara mereka berdua ni.
dari segi 


DESIGN.
design kalo nak dibandingkan, iphone lagi nampak menarik dan ia telah membuat satu revolusi kepada dunia. dan design iphone juga bg mengelakkan daripada syarikat lain meniru design iphone.
design iphone nampak cool daripada blackberry.

E-MAIL pulak.
kalau dari seegi e-mail, blackberry yang terbaik.
sebab dalam blackberry, ade satu alat yang da di set kat dalam blackberry tu dan ia di panggil Microsoft Exchange. yang mempunyai perkhidmatan push email dengan pantas dan sekiranya ade email masok, ia serta merta kuar kat LED blackberry.

APPLICATION.
ape yang kita tau, iphone tak akan jadi menarik tanpa application2 yang banyak kan. blackberry hanya mengeluarkan application yang kuno dan x memberi access yang cukup untuk API. iphone la tempat untuk2 syarikat2 mencipta application dapat fund. dan iphone application makan duet jugak la untuk mendownload nye, satu application dalam anggaran RM10.

SURFING THE INTERNET.
internet surfing menggunakan blackberry lagi laju berbanding safari dari iphone. blackberry menggunakan rangkaian melalui EDGE.



KEYBOARD.
blackberry mengeluarkan keyboard QWERTY yg lengkap dan mudah dan cepat untuk menaip. bg iphone, ianya hanyalah style dan nampak bergaya.

CAMERA.
sebahagian besar blackberry memiliki camera lebih baik dari iphone. misalkata blackberry storm yang memiliki 3.2 mp dengan image stabilizer, auto focus, white balance, zoom setting, dan flash. iphone pula sebaliknya. tidak begitu cantik bila mengambil gamba, dalam phone mmg nampak cantik, tp bila ia di upload ke dalam computer, tidak seperti yg kita lihat di dlm phone.

BATTERY.
bateri iphone habis lebih cepat kalau di bandingkan dengan blackberry. ini membuatkan para pekerja or ahli pernigaan kurang yakin untuk menggukan iphone. walaupon iphone telah memberi alasan pasal ni yang mengatakan iphone lebih banyak digunakan untuk tugas-tugas yang lebih dan application yang banyak, akan tetapi ia sememangnya bateri yang kurang baik.



PHONE CALL QUALITY.
kalau yang ni, dua2 lebih kurang same nye, mereka mendapat isyarat di daerah di mana phone lain kebanyakan nye tidak.

MULTIMEDIA
iphone ialah penghibur multimedia yang hebat, hal ini membuatkan ia memainkan muzik dan permainan video dengan jauh lg baik dari phone lain. blackberry pula lebih unggul dari iphone di bahagian high camera.

USABILITY
kalau nak dibandingkan dengan design, iphone mmg tampak bergaya. tetapi bagi pekerja, ianya lebih mudah untuk melakukan tugas dengan mudah jika menggunakan blackberry yang memiliki butang pintas mereka. iphone juga sangat sedehana, mudah belajar dan bergaya.

BlackBerry Message.
ni lagi satu application yang sgt menarik yang dimiliki oleh blackberry. ianya percuma jika msg dari blackberry ke blackberry. application yang sgt mudah untuk berhubung.


p/s:: aq suke blackberry hahahhahaha

2 comments:

lyana said...

hantoo gadget

me fairy's said...

ceh. hampeh je P/s die .... :P

Post a Comment